Transparency International Slovenia (TI Slovenia) opozarja, da je predlog sprememb 34. člena Zakona o dostopu do informacij javnega značaja, ki je zdaj v zakonodajnem postopku v Državnem zboru, v nasprotju z mednarodnimi standardi in Konvencijo Sveta Evrope o dostopu do uradnih dokumentov. Zakon obenem ne odpravlja trenutno nezakonitega zaračunavanja stroškov dela javnih uslužbencev za posredovanje informacij, temveč ga celo legalizira in še naprej omogoča.
Predsednica TI Slovenia Simona Habič je ob tem povedala: »Predlagana sprememba zakona pomeni korak nazaj z vidika dostopnosti informacij in tudi ne odpravlja trenutno nezakonitega zaračunavanja stroškov dela javnih uslužbencev za posredovanje informacij v praksi, temveč ga slabša in celo legalizira zaračunavanje stroškov, kot jih opredeljuje problematična Uredba o posredovanju in ponovni uporabi informacij javnega značaja. Po zakonu pa mora biti dostop do informacij javnega značaja brezplačen, razen plačila za materialne stroške.«
Predlagatelji spremembe zakona razlagajo, da so predlagane spremembe potrebne zaradi implementacije Direktive 2013/37/EU (direktiva), vendar se po mnenju Transparency International Slovenije direktiva nanaša le na vnovično uporabo informacij in v ničemer ne posega na področje določanja stroškov za posredovanje informacij.
Peticija, naslovljena na poslance DZ RS
TI Slovenia je v javnosti sprožil peticijo, s katero zbira podpise državljanov in državljank. Namen peticije je opozoriti na pomembnost prostega dostopa do informacij, s peticijo pa tudi želijo nasloviti poslance, da zavrnejo sporne spremembe zakona.
Ali so javne informacije res še javne?
Bistvo načela prostega dostopa do informacij javnega značaja so njihova finančna, administrativna in pravna dostopnost, saj se šele tako lahko zagotovijo javnost in odprtost delovanja organov ter učinkovit nadzor nad porabo javnih sredstev. V zdajšnji ureditvi zaračunavanje stroškov dela namreč omogoča Uredba o posredovanju in ponovni uporabi informacij javnega značaja (Uredba), kar pa je v nasprotju z zakonom, saj stroški dela niso materialni stroški. Posredovanje informacij je ena izmed zakonsko določenih nalog organa, zato je organ dolžan zagotoviti tudi ustrezna sredstva in kader za omogočanje dostopa do teh podatkov. »TI Slovenia hkrati razume potrebo po sistemski in kakovostni ureditvi (prekomernega) administrativnega bremena organov zavezancev, vendar finančno onemogočanje dostopa ni v duhu transparentnosti delovanja države. V današnji digitalni dobi bi informacije javnega značaja morale biti že v osnovi objavljane in dostopne na takšen način, da niti ne bi bilo potrebe za posebne zahteve in posredovanja informacij javnega značaja,« dodaja Simona Habič. Na problem zaračunavanja stroškov dela za dostop do informacij smo v TI Slovenia že opozarjali, vlada pa bi ga lahko rešila s spremembo Uredbe ali pa s sprejetjem že eno leto pričakovanega stroškovnika in pravil za zaračunavanje stroškov posredovanja informacij javnega značaja, česar pa do danes ni storila.
Vožarski pot 12, Ljubljana, Slovenia